Orlický deník 23.1.2012

obrázek

Rusko: přesnost, spolehlivost i bezpečnost

Lanškroun /POSTŘEHY Z CEST/ – Cestovatel Václav Turek v závěru loňského roku podnikl svou další cestu do Ruska. Stále má co objevovat, ale může také srovnávat, co se v zemi změnilo a co je naopak neměnné.

Tím, že se Rusko nevrátilo loni 30. října o hodinu zpět, z letního času na zimní, ukázalo světu, že je stále o krok napřed a nikdo mu nebude říkat, co má dělat,“ říká cestovatel a dodává, že tím zmátlo nejen turisty, ale i techniku.
Co se v Rusku naopak nezměnilo i mnoho dalších postřehů, shrnuje Václav Turek ve svých postřezích z cest…

Co se v Rusku nezměnilo?

Nezměnila se přesnost, spolehlivost, bezpečnost a přístup k životu.
Lístky na vlak Moskva – Nižnij Novgorod, Nižnij Novgorod – Perm, Perm – Ekaterinburg jsem si koupil přes internet u ruských železnic s obavou, jestli nějaké lístky ještě někdy uvidím. Lístky se musí zaplatit kartou přes internet, na e-mail a na telefon ve formě SMS je doručen kód objednávky. Po příjezdu do Ruska je nutné lístky vyzvednout u pokladny na nádraží. Po předložení pasu a třech objednávacích kódů jsem bez nejmenších problémů dostal tři správné lístky na vlak.

Když se na něčem v Rusku dvě strany domluví, tak to platí.

Například když se domluvím s někým, že mně následující den v devět hodin někam odveze, tak tam na mě bude za deset minut devět čekat. Přesnost se potvrzuje každý rok. Odjezd vlaku z letiště do centra byl v šest hodin třicet minut. V šest dvacet devět minut a třicet vteřin se zablokují dveře a vlak se skoro na vteřinu rozjíždí, také je spolehnutí na přesný příjezd do cílové stanice. Tímto přesným způsobem funguje veškerá doprava v Rusku, vyjma městské hromadné dopravy, ta je závislá na dopravní situaci. Přesnost na tak známé Transsibiřské magistrále je úžasná. Vzdálenost 9 288 km každý vlak překoná bez jediného zpoždění. Nepočítám opravdu výjimečná zpoždění, která se stávají maximálně jedenkrát za rok. Což při cestování po železnici přináší výhody. Jestliže vlak přijíždí do stanice ráno v pět hodin, tak si budík můžete nařídit na čtyři hodiny a padesát minut. Ono ten budík ani není zapotřebí řídit, průvodčí má kopii lístku a přijde každého cestujícího včas vzbudit. Má to i svoje nevýhody, když přijdete na nádraží patnáct minut před odjezdem, tak lístky už nekoupíte. Lístky se prodávají po předložení pasu a než pokladní zvládne vyplnit potřebné údaje, vlak nestihnete. Ještě jednu nevýhodu to má: když vám řeknou patnáct minut rozchod, ve skutečnosti to znamená deset minut.

Dokonalé služby.

V hotelu jsem si objednal taxíka. Recepční zavolala na dispečink, nahlásila, kam potřebuji odvézt a moje telefonní číslo. Okamžitě mně byla doručena SMS: „Vaše objednávka byla přijata, cena bude 200 rublů“. Druhá SMS: „Očekávejte auto s poznávací značkou 450“. Třetí SMS přišla za pět minut: „Váš taxík s poznávací značkou 450 stojí před hotelem.“
Na všech nádražích, letištích, v metru a na místech, kde se pohybuje více lidí, je o bezpečnost řádně postaráno. Všude je dostatečné množství policistů, až mám někdy pocit, že jich je více než cestujících. Nikdo z nádraží nevyhodí cestujícího, který má lístek na vlak. Tolerují i cestujícího, který přijel v noci a chce na nádraží zůstat do rána. Naopak jsou přísní na osoby pod vlivem alkoholu. Do mnoha budov se nedostanete bez řádné kontroly. Kontroly se provádí při vstupu do letištní a nádražní haly, při vstupu do muzea. Poctivě kontrolují a řeší odložené věci. V Nižném Novgorodu jsem si dal dobíjet počítač, a ten jsem při tom nechal v batohu. Ležel ode mě dva, možná tři metry. Za dvě minuty byl u mě policista, jestli to je můj batoh a že tam nesmí tak o samotě ležet. Vyndal jsem počítač z batohu, položil ho na zem a batoh vzal k sobě. Za chvilku přišla policistka, že tu takto nemohu počítač válet o samotě.

Mnoho věcí se v Rusku neřeší, ale to ještě neznamená, že to dělají špatně.

Oni to dělají a přistupují k tomu pouze jinak. Je velmi zajímavé, že jim to funguje a možná daleko lépe než u nás, pouze musíte přijít na to, jak to funguje. I místní lidé se stále ptají, jak to funguje, ptají se mnohdy i mě.
V obchodech se opravdu málokdy stane, aby se prodavačka usmála na zákazníka. Často se stává, že si nikdo zákazníka nevšimne. To když prodavačka zrovna hraje hry na počítači nebo vyřizuje soukromý hovor. Často se stává, že prodavačky neumějí počítat.

V obchodech a celkově v práci se nikam nespěchá.

Metro, tramvaje, autobusy nebo jiné dopravní prostředky jsou ve velmi špatném technickém stavu. Co v Moskvě vypadá, že už nemůže sloužit, například když podlaha už začíná rezivět, tak v menším městě slouží, i když už je podlaha opravdu děravá. Osobně jsem jel na lodi, na které kdyby se někdo opřel o zábradlí na horní palubě, stoprocentně by spadl do vody. Nikdo to neřeší, vždyť to jezdí. Až se to rozpadne, odtáhnou to přímo ze silnice do sběrných surovin. Nikdo neřeší různé závady, jako například díry v chodníku, chybějící poklop od kanálu, rozbité schody, nakřivo zazděné okno a mnoho dalších. Nikdo neřeší venkovní fasádu na domě, zahrádku kolem a už vůbec ne, jestli má posekaný trávník. Daleko důležitější je popít s kamarádem trošku vodky, zajet se s přáteli někam pobavit, zajet večer k řece a udělat si tam piknik. Mnohdy dostávám nabídky od místních lidí, jak mně pomohou, kolikrát se mi věnují celý den, i dva dny. Jsou to i nabídky týdenní – když zaplatím pouze benzín, odvezou mě, kam budu chtít. Přiznejme si, kdo z nás by se věnoval dva dny cizím turistům, aniž by z toho měl nějaké peníze? Oni se jim věnují jen tak pro radost. Je to vlastně výměnný obchod: domorodec dává rady kam se podívat, jak tam dojet…turista dává informace, jak se žije v jeho zemi.

A co dodat na závěr?

České železnice by si mohly vzít ponaučení z ruské přesnosti. Měly by se zamyslet nad přístupem k cestujícím. Vyhodit v noci cestující z nádražní budovy a nechat je na ulici v mrazu, to je opravdu obrovská ostuda. Co si asi cizinec, který využil české železnice, o nás pomyslí? České firmy by si mohly vzít ponaučení ze spolehlivosti.
Všichni by si měli uvědomit, že když například firma zazdí okno o milimetr nakřivo, nemá to žádný vliv na funkci okna a není kvůli tomu nutné předělávat celý dům.
Česká policie by mohla začít přistupovat zodpovědněji ke své práci. Osobně jsem chtěl v Česku policii využít třikrát a vždy jsem byl stoprocentně nespokojený. V zahraničí jsem policii využil také třikrát a pokaždé odvedla perfektní práci. Z toho jednou jsem policii využil v Rusku. A hlavně bychom se občas měli umět zastavit v našem uspěchaném světě. Zajet se podívat někam do ciziny, porovnat, jak se žije jinde, a vzít si s toho ponaučení. Možná zjistíte, že u nás není všechno dokonalé. I v zemích, o kterých tvrdíme, že jsou zaostalé, se žije dobře a ledasco tam je lepší než u nás. V Rusku možná zjistíte, že tam lidé nejsou tak špatní, jak si u nás o nich veřejnost myslí. A že bezpečnost tam je možná lepší než u nás.

Plán cesty:

Václav Turek odletěl do Moskvy z Vídně. Potom ho čekalo 1814 km vlakem do Jekatěrinburgu se zastávkou ve městech Nižnij Novgorod a Perm. Zpět cestoval letecky.
Zajímavosti ve městech:
Moskva: Rudé náměstí, Muzeum vodky, Muzeum železniční techniky v areálu Rižského nádraží.
Nižnij Novgorod: Muzeum automobilů GAZ, městská pevnost postavená v roce 1500, prohlídka historického centra města.
Perm: prohlídka historického centra města, v plánu bylo železniční muzeum, ale bylo zavřené.
Jekatěrinburg: Chrám na krvi,
památník čs. legionářů, Michajlovský hřbitov, muzeum historie kamenictví a klenotnictví, Uralské geologické muzeum, Muzeum výtvarného umění , železniční muzeum, hranice Evropa – Asie.

http://orlicky.denik.cz/…0120122.html



Vyhledávání

Nejbližší seminář

Pečky 25.10.2017

Transsibiřská magistrála Transsibiřská magistrála je hlavní dopravní tepnou Ruska a zároveň to je nejlepší způsob, jak se seznámit s Ruskem, pochopit …